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// LIMA I[NN] MEMORIAM es producto de un proyecto de investigación realizado entre 2001 y 2001 para la III Bienal Internacional de Lima por Rogelio López Cuenca y TUPAC*CAPUT, una plataforma variable de colectivos y artistas visuales, conformado en la ocasión por Alejandro Ángeles, Giuseppe de Bernardi, Marco Durán, Natalia Iguiñiz, Carlos León, Iván Lozano, Alfredo Márquez, Giuliana Migliori, Cecilia Noriega, Javier Vargas y Alice Vega. //

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“El totalitarismo tiene como objetivo último la dominación totoal del hombre. Los campos de concentración son laboratorios para la experimentación del dominio total, porque, siendo la naturaleza humana lo que es, este objetivo sólo puede alcanzarse en las condiciones extremas de un infierno construido por el hombre”
Hannah Arendt (Essays in understanding 1930-1954. Nueva York, 1994)

“El campo de concentración y no la ciudad es hoy el paradigma biopolítico de Occidente”
Giorgio Agamben (Homo Sacer, Valencia, 1998)

 

En los procesos de ESTRUCTURACIÓN URBANA, en los procesos de ESTRUCTURACIÓN CONCEPTUAL, en los procesos de ESTRUCTURACIÓN de la MEMORIA, la ACCIÓN o la SUPRESIÓN de la ACCIÓN determina las CONSTRUCCIONES que estos provocan.

Para los usuarios de la ciudad (en el proceso de consolidación de la ciudad), el CONSUMO determina su condición o no de CIUDADANOS.

LIMA I[NN] MEMORIAM se centra en la identificación y mapeo de espacios y lugares de la ciudad marcados en los últimos 30 años por la violenta confluencia de contradicciones que se han dado y que se continúan dando en tales espacios. Sea desde la polñitica, el mercado y su racionalidad económica, la represión cultural, racial o sexual y la eliminación de los espacios considerados por el poder como “ingobernables”.
Algunos de ellos han generado una MARCA indeleble en la psique colectiva y otros por el contrario se encuentran OCULTOS y/o NEGADOS.

Son esos LUGARES OTROS (no necesariamente objetos de los media) los que proponemos poner en relevancia, los que MARCAMOS como lugares a (RE)DESCUBRIR, planteando la utilización de las estrategias del turismo convencional para señalarlos.
Buscando en esta acción confrontar la conciencia de la destrucción y el aniquilamiento.
La INDIGNACIÓN como móvil para recuperar la DIGNIDAD INDIVIDUAL Y COLECTIVA.

Este sitio no es un DOCUMENTO FINAL, es un ESPACIO en PROCESO. EL libre acceso al web y la disposición de una FICHA por LLENAR posibilita la identificación y mapeo de nuevos lugares. Su (RE)DESCUBRIMIENTO.

 

 

 

MAPA

LIMA I[NN] MEMORIAM, MAP. (56 x 82.5 cm. offset 2002. issue: 100000.)

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MAPA INTERACTIVO

(web Rogelio Lopez Cuenca)

 

 

MARCADO URBANO

acción / action: Alfredo Márquez and Carlos León-Xjiménez

foto y video / photo and video: Alice Vega and Rogelio López Cuenca

conductor / driver: Guillermo Laguerre

 

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El Hueco Comercial Center. Nicolás de Piérola Avenue. Downtown Lima.

 

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San Martín square. Downtown Lima.

 

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(left) ex Bank of the Nation, Nicolás de Piérola Avenue.

(right) ex Sagitarius gay discotheque, Garcilaso de la Vega Avenue.

 

 

 

ENGLISH

 

LIMA I[NN] MEMORIAM               

a project for the 3° Iberoamerican Biennal of Lima, 2002

research design: 2001-2002

 

RESUME CARD

PROJECT:        LIMA I[NN] MEMORIAM

ARTISTS:         ROGELIO LOPEZ CUENCA & TUPAC*CAPUT productions

 

TUPAC*CAPUT productions is a variable platform of collective work in visual arts, grouped by individual association based on specific projects.

Conformed for this project by:

ANGELES, Alejandro / DE BERNARDI, Giuseppe/ DURAN, Marco / IGUINIZ, Natalia / LEON, Carlos / LOZANO, Ivan / MARQUEZ,Alfredo / MIGLIORI, Giuliana / NORIEGA, Cecilia / VARGAS, Javier / VEGA, Alice.

 

PRODUCTS

* IMPRINT:      LIMA I[NN] MEMORIAM, MAP. (56 x 82.5 cm. offset 2002. 100000 unities.)

* WEB:            net-art project, originally on www.lima-nn.com.pe (no more available, but a back-up of the interactive map can be visited HERE)

* ACTION 1:     LIMA I[NN] MEMORIAM, CITY SIGNALINZATION.

* ACTION 2:     LIMA I[NN] MEMORIAM, TOUR.

   

LIMA THEMATIC PARK. From the structure of the dominant political-economic power, the project of incorporation of the City from Lima to the globalized network of cultural capitals, as well as, its rescue like city historical, aseptic, and cosmopolitan; happens through the cultural and tourist affirmation of what its historical value locates, in a non critical way and to its joint with a tried global single-pole contemporary world.

The Lima that this power wishes to construct, is one Lima bucolic, non critical and devoid of friction between its IMAGE and the VIOLENCE of the PROCESSES which they have caused his physical consolidation, this is denying the friction produced by the relations that between their URBAN SUBJECTS and the INHABITED SPACES have taken place and it takes place permanently.

 

OBJECTIVES

LIMA I(NN) MEMORIAM, looks for to cause a relation of conscience between the individual and its urban surroundings, trying to obtain the evaluation of the INDIVIDUALS like SUBJECTS before like OBJECTS.  

  • Fragment recovery of memory (in memoriam) in the city of Lima, by the location and identification of friction spaces wherein the last 30 years have come together the political-economic-social-cultural violence in the process of confrontation of the power.
  • MAPPING and CONSTRUCTION of a CRITICAL IMAGE OF LIMA (parallel city, hided, denied).

DIGNITY recovery of the Lima settler in the process of urban space CONSOLIDATION and DISSOLUTION.

   

PROPOSAL  

LIMA I(NN) MEMORIAM is centered in the identification and mapping of spaces and places, signed during the last 30 years by the violent confluence of contradictions that have occurred or that are still taking place in such spaces, coming from the governmental policy, the market and its economic rationality, the cultural, racial or sexual repression and the elimination of the spaces considered by the power like “unmanageable”.

Some of them have generated an permanent MARK in collective psyche, others on the contrary are HIDDEN and/or DENIED .

Those OTHER PLACES (not necessarily object of media ) are what we propose to put in relevance, those that WE MARKED as places to (RE)DISCOVER, raising the use of conventional tourism strategies to point them out.

With this action we aim to confront the conscience of destruction and annihilation. The INDIGNATION like motto to recover the INDIVIDUAL and COLLECTIVE DIGNITY .

www.lima-nn.com.pe, is not a FINISCHED DOCUMENT , is a SPACE in PROCESS. The free access to the website and an available CARD to FILL allows the identification and map of new places. Its (RE)DISCOVERING .

 

 

DOCUMENTATION

DOROTA BICZEL:Lima I[NN]Memoriam In Transit to Democracy: Shaping Public History in the Urban Landscape

IN: arara, No. 11, 2013 (Essex University) (PDF)